Ta strona używa plików Cookies. Proszę zapoznać się z celem ich używania i możliwościami zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Polityka prywatności

Mój pomysł na...

Skąd wziął się pomysł na książeczki "Opóźniony Rozwój Mowy" Wydawnictwa Epideixis? Bardzo często dostaje to pytanie.

Odpowiadając krótko - pandemia, nauczanie zdalne.

46c7a760-ed7c-11ec-94f6-99c847179a1d


Będąc w ścisłej współpracy z Wydawnictwem Epideixis napisałam p. Dorotce (którą serdecznie pozdrawiam :)) e-maila z moimi przemyśleniami, a mianowicie jak pomóc rodzicom pracować w domu z dziećmi, które mają problem z nauką mowy? Regularna terapia podczas pandemii była nierealna, całe zamieszanie w okół niej jak chociażby kwarantanny, wydłużały czas kolejnego spotkania z danym dzieckiem, a przecież w terapii logopedycznej to właśnie czas jest najważniejszy! Zaleceniem była praca w domu... w praktyce rodzicom brakowało już pomysłów co i jak ćwiczyć, aby utrwalać nowo poznane słowa przez ich dzieci.

Pomyślałam o PUS'ach. Dlaczego wybrałam właśnie te pomoce dydaktyczne? Uważam, że klocki kontrolne można dezynfekować, a książeczki możemy bez problemu zamówić, które nie są drogie, co daje nam świetny zestaw do pracy w domu.

Od słowa do słowa z osobą decyzyjną bardzo szybko nasunęły się pytania ze strony wydawnictwa: do kogo miała by być skierowana książeczka? Czy chodzi tu o dzieci przedszkolne czy szkolne? Czy sugeruję jedną książeczkę czy może wydamy je w serii?

Lawina pytań rozpoczęła burzę mózgów i motywację do działania - co osobiście uwielbiam :)

fdbadea0-ed7d-11ec-94f6-99c847179a1d


Książeczki są uniwersalne. W pracy z nimi nie stawiamy na wiek, a na możliwości dziecka, taki był główny cel, żeby je stworzyć.

Innowacyjną rzeczą są wkładki/karty, wydrukowane na sztywnym papierze, które są dodawane do każdej części. Znajdują się na nich obrazki wraz z podpisami przedstawiające słownictwo zawarte w danej części. Wszystkie wyrazy zostały napisane drukowanymi literami, dzięki czemu możemy przy okazji uczyć się czytać.

4200f030-ed7f-11ec-94f6-99c847179a1d


Warto zaopatrzyć się w całą serię, gdyż (powyżej na przykładzie części 3 "Zabawki") pokazuję przykładowe ćwiczenie, w którym mieszamy słownictwo i wracamy do części 1 "Osoby, rodzina". Tu przydatne okazują się właśnie dodrukowane karty wraz z ćwiczonym słownictwem.

Pamiętajmy, że do rozwiązywania książeczek potrzebujemy zestawu kontrolnego PUS (czerwone pudełko z klockami).

42cd8f00-ed7f-11ec-94f6-99c847179a1d


Rozwiązywanie zadań z użyciem klocków przeznaczone jest dla dzieci, które będą potrafiły skupić się na ich ułożeniu. Dla dzieci młodszych zalecam zachęcanie do odpowiadania na pytania/powtarzania po nas bez ich układania.

Stymulujemy w ten sposób dziecko do odpowiedzi poprzez zadanie pytania otwartego oraz pracujemy nad motoryką małą i koordynacją wzrokowo-ruchową poprzez odnalezienie paluszkiem przysmaku dla zwierzaka w przypadku tego konkretnego ćwiczenia.

1633cb60-ed81-11ec-94f6-99c847179a1d


Dzięki klockom dziecko może samodzielnie sprawdzić czy poprawnie rozwiązało zadanie poprzez porównanie wzoru ułożonego z klocków.

Pokażę na przykładzie:

Zadajemy dziecku pytanie zachęcając do odpowiedzi bądź powtórzenia po nas jej. Układamy na górnym pasku klocki od 1-12. Dolna część opakowania przeznaczona jest na odpowiedzi. Układając klocek krok po kroku, przenosząc je zgodnie z poleceniem, zapełniamy cały dół pudełka.

43bc5bd0-ed7f-11ec-94f6-99c847179a1d


Następnie zamykamy je.

138acb70-ed81-11ec-94f6-99c847179a1d


Odwracamy na drugą stronę...

145f0b60-ed81-11ec-94f6-99c847179a1d


Znów otwieramy i mamy rozwiązanie, które porównujemy z obrazkiem ze strony książeczki.

1537b820-ed81-11ec-94f6-99c847179a1d


Warto podkreślić, że pracę z książeczkami może zacząć każdy, nie tylko dzieci, u których stwierdzono ORM (opóźniony rozwój mowy). Dzięki uniwersalności, możemy bawić się nimi w każdym wieku. Wszystkie znajdujące się w książeczkach do ORM zadania opierają się na słowach jedno- i dwusylabowych. Dzieciom łatwo je zapamiętać i skojarzyć z przedmiotami, które znają z codziennego życia.

W ten sposób zaczynamy od nauki prostych rzeczowników i czasowników, a następnie przechodzimy do budowania prostych zdań. Taki sposób nauki przypomina naturalny proces nabywania mowy.

Na pytanie: co kupić na dzień dziecka? święta? urodziny? Dla mnie zawsze najlepszym rozwiązaniem będzie coś praktycznego i edukacyjnego :)

Poniżej zostawiam link do sklepu dla chętnych:

Część I

Część II

Część III

Część IV

Zestaw kontrolny PUS




Chciałabym poznać Wasze opinie! Czy znacie książeczki? Czy korzystacie? Czy są dla Was przydatne?

Zdradzę, że trwają prace nad piątą częścią <3

Czekam na Wasze komentarze!




Zapraszam Was również na mój profil na Facebooku i Instagramie :)

  • Data utworzenia: 16 czerwca 2022, 19:15
  • Kategoria: brak
  • Tagi:

Kontakt

  • 82-300 Elbląg
  • Poland
Media społecznościowe:

Wyślij wiadomość